Specyfika zachowań kursu PKP Cargo
||

Specyfika zachowań kursu PKP Cargo

Spółka PKP Cargo opublikowała wczoraj raport finansowy za 3Q. Wynik netto okazał się najgorszy od 1,5 roku, a w dodatku jeden z członków zarządu odmówił złożenia podpisu pod raportem. Do dziś kurs zaliczał całkiem udaną jesień, choć nie odrobił spadków od górki tegorocznej. Co z tego wyniknie?

Tematyka:
a) kilka informacji
b) ponad 3 lata w Trójkącie
c) strata -7,8 mln netto w 3Q

Podstawy o PKP Cargo

Skrót: PKP

Podstawowy rynek: indeks mWIG40

Profil: największy operator kolejowy przewozów towarowych w Polsce

Dostępne dla inwestorów instrumenty:
a) akcje
b) produkty strukturyzowane
c) inne w zależności od biura/platformy

Trójkąt na PKP Cargo

Od czerwcowego raportu o tym walorze minęło kilka miesięcy i co możemy powiedzieć o aktualnej sytuacji na wykresie:

PKP - wykres miesięczny - listopad 2023

Prawdopodobnie dzięki górce wakacyjnej mamy do czynienia z Trójkątem. To by wyjaśniało dlaczego podaż póki co słabo wykorzystuje słabość wzrostu z I półrocza br. Zresztą samo zachowanie kursu w ostatnich latach jest specyficzne i przypomina (w większej wersji) II półrocze 2018 r. – I półrocze 2019 r.

Z drugiej strony udany póki co ostatni kwartał tego roku nie daje gwarancji, że na pewno górna granica układu (dziś ok. 19,2 zł) zostanie przebita.

W formacji jest jeszcze miejsce w obie strony, ale z czasem będzie go co raz mniej, więc prędzej czy później wybicie musi nastąpić. Czy z szansą na ruch:
a) nad 20 zł
b) pod 10 zł
to czas pokaże.

Akurat dolne granica na dziś to ok. 11,7 zł.

Plusy: Lepsza kondycja jesienią, ale…

Minusy: … Trójkąty to wredne same w sobie układy

PKP Cargo przed wynikami

Ogólnie od udanego 4Q 2022 r. wyniki netto są coraz gorsze. Za:
a) 1Q +104,2 mln zł
b) 2Q +5,5 mln zł
c) 3Q -7,8 mln zł, choć rynek zakładał +1,4 mln zł

Członek zarządu ds. operacyjnych odmówił podpisania się pod raportem. Wg niego brakuje jednoznacznego potwierdzenia formalno-prawnego zasadności dokumentacji obciążającej spółkę kwotą odsetek w wysokości ok. 20,9 mln zł dla jednego z kontrahentów. Ma to być podobno kwestia braku uprawnień do wystawienia noty odsetkowej przez tego kontrahenta, a ujęcie tej kwoty w raporcie jest uznaniem jego roszczeń i ogranicza możliwości PKP Cargo kwestionowania zasadności działania drugiej strony w przyszłości.

Do momentu publikacji wyników wskaźniki były atrakcyjne:
a) C/Z: 2,56
b) C/Wk: 0,23

Ostatni raz firma wypłaciła dywidendę w 2019 r. 2 kolejne lata były na sporym jak na ten walor minusie, ale mimo lepszego w 2022 r. akcjonariusze nie zdecydowali się na podział zysku.

Czy władze zdecydują się na dywidendę w 2024 r.? Za wcześnie by odpowiedzieć na te pytanie.

Plusy: wskaźniki

Minusy: spadające zyski

Co dalej z PKP Cargo?

Teoretycznie Trójkąty to układy bardziej pod kontynuację ruchu, ale w tym wypadku:
a) oznaczałoby to co najmniej powrót ceny na 1-cyfrowy poziom
b) musiałoby to się wiązać z wyraźnym pogorszeniem wyników finansowych

Jeśli masz jakieś pytania, czy uwagi do tego materiału, to zostaw komentarz.

2 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *