PKP Cargo w Trójkącie
Tematyka:
a) informacje
b) wiosna jednak na plusie?
c) trudne decyzje fundamentalne
PKP Cargo w Trójkącie: podstawy o spółce
Ticker: PKP
Podstawowy indeks: mWIG40
Profil: największy operator kolejowy przewozów towarowych w Polsce
Dostępne instrumenty na GPW:
a) akcje
b) produkty strukturyzowane
c) inne w zależności od biura/platformy
PKP Cargo w Trójkącie od lat
Do maja ten sezon to spadki i retest dolnej granicy Trójkąta symetrycznego:
Od tamtej pory kurs w stosunkowo krótkim czasie odrobił stratę z nawiązką.
Trzeba jednak pamiętać, że kurs prawdopodobnie porusza się w 4-letnim Trójkącie. Choć zwykle przyjmuje się Trójkąty za formacje zapowiadające kontynuację ruchu przed, to wcale nie jest to obligatoryjne.
- PREMIUM: Wszystko o wsparciach i oporach
Na pewno ostatnie kilka lat to spora aktywność w wolumenie jak na historię tego waloru. Z tym że rozrzut cenowy sięgał momentami nawet 100%, choć zgodnie z regułami Trójkąta maleje. Obecnie granice:
a) górna to 18,4 zł
b) dolna to 12,1 zł
Póki kurs będzie poruszać się w układzie, póty ruchy w obie strony będą miały co raz bardziej ograniczone pole do działania.
Czy na Byków podziałało to jak władze firmy biorą się za rozwiązywanie problemów fundamentalnych?
Plusy: siła w trudnym czerwcu
Minusy: specyfika Trójkąta
PKP Cargo w Trójkącie, a fundamenty
Już sezon 2023 został zamknięty z niemałą stratą tj. -140,2 mln zł netto. Jak na wyniki kwartalne, to 1Q był naprawdę słaby, gdyż spółka straciła na czysto 118,1 mln zł.
Wskaźnikowo walor prezentuje się tak:
a) C/Z – brak przez straty
b) C/Wk 0,22 – atrakcyjne
Następne wyniki kwartalne wg firmowego kalendarium zostaną opublikowane:
a) 25 sierpnia za I półrocze
b) 23 listopada za 3Q
Firma w obecnej sytuacji przykładowo:
a) chce rozmawiać ze związkami o zawieszeniu układu zbiorowego pracy
b) wspiera program nowego zatrudnienia – Polregio może zatrudnić do 300 pracowników PKP
c) sprzedaje CargoTOR do PKP PLK
d) przeniosła część załogi na tzw. nieświadczenie pracy przez rok – planowo do 30%, na razie to 10%
Ale sytuacja nie jest prosta i związkowcy grożą protestami.
Ostatnia dywidenda została wypłacona w 2019 r.
- Przeczytaj: Które spółki z GPW nie wypłacą dywidendy?
Od tego czasu nawet przy lepszym finansowo roku nie zdecydowano się na podział zysku.
Plusy: C/Wk
Minusy: wyniki, brak dywidendy
PKP Cargo w Trójkącie i co dalej?
Ostatecznie w 2Q pałeczkę przejęły Byki, choć zostało jeszcze kilka sesji do końca czerwca.
Teoretycznie popyt stoi przed szansą na wybicie układu górą, ale to „aż” i „tylko” szansa. W końcu poprzednio zaczynały wzrosty nawet po teoretycznie lepszym bezpośrednim przygotowaniu. Kilkukrotne testowanie lokalnych dołków bez prób pogłębienia kończyły się wzrostem, ale jednak o lokalnym charakterze.
Wydaje się, że póki co rynek pozytywnie ocenia działania zarządu. Zobaczymy czy to przełoży się na coś więcej niż potencjalny retest nieodwiedzanej w tym roku górnej granicy. Poprawa sytuacja firmy to jednak spore wyzwanie i władze mają co robić. Zobaczymy czy cośkolwiek pokażą to już następne wyniki kwartalne.
Czy wg Ciebie Byki wybiją kurs z Trójkąta i jak to wpłynie na inwestycje giełdowe w akcje? Podyskutujmy w komentarzach.